Geschiedenis

Geschiedenis van Power Boat Holland

Allereerst een stukje algemene powerboatgeschiedenis

Volgens de historie is de eerste wedstrijd, met een reglement van de Automobile Club de France, gevaren in 1896. De snelheden waren toen nog niet hoog, 30 á 40 km p/u, omdat de boten qua vorm nog niet echt waren ontwikkeld voor snelheid. In 1938 werd een wereldrecord gevaren over 4 uur met een gemiddelde snelheid van 52,5 km p/u. Dit gebeurde in een sportboot met een buitenboordmotor van 1000 cc. In de jaren na W.O. II is de sport uitgebreid over de gehele wereld en werden boten en motoren ook meer ontwikkeld. Ondertussen was er ook een internationale organisatie opgericht: Union Internationale Motonautique. Veel landen zijn hier lid van en de reglementen en voorschriften van de U.I.M. worden gehanteerd.

Power Boat Holland
Power Boat Holland is opgericht in 1983, nadat de Nederlandsche Speedboat Club een jaar eerder was opgeheven. In de jaren daarna werden vele wedstrijden georganiseerd op diverse Nederlandse locaties, waaronder: Amsterdam, Rotterdam, Kampen, Kerkdriel en Almere. Door verminderde deelname in de verschillende klasses zijn helaas diverse locaties afgevallen. Nadat ook de F-3 verdween is de sport een beetje in de vergeethoek geraakt. Een aantal jaren bestonden alleen nog wedstrijden in een semi-powerboat klasse: de Formule Future, dit is een klasse voor jeugdige kinderen ( 8 t/m 15 jaar ) welke in een rubberboot met een 6 pk buitenboordmotor een slalom parcours afleggen. Dit alles om vertrouwd te raken met watersport en het wedstrijdelement. 

Gelukkig voor Power Boat Holland waren daarbij een aantal diehards die ervoor gezorgd hebben dat in 2005/2006 een opvolgende klasse in het leven is geroepen in de vorm van de T-250. Dit is een deep-V boot aangedreven door een 15 pk buitenboordmotor, met in de eerste periode snelheden van rond de 50 km p/u. In 2008 is de klasse erg gegroeid en door het toestaan van race propellers liggen de snelheden nu rond de 60 km p/u. 2009 was het jaar waarin wederom een opvolgende klasse kon worden gepresenteerd. De GT-30 was de volgende stap die werd gezet. Deze klasse kan met dezelfde boot worden gevaren als de T-250 maar dan met een 30 pk low-emission buitenboordmotor. 

Na het verdwijnen van een aantal klasses en locaties en de grotere nadruk op het milieu, is Power Boat Holland nu weer bezig aan een opmars. Door de nieuwe klasses waarvan de motoren ook met hun tijd zijn meegegaan, zijn ook meer locaties weer geïnteresseerd om wedstrijden te organiseren. 

Het bestuur van Power Boat Holland en de leden doen er alles aan om de sport weer volop in de belangstelling te brengen. We hopen daarbij ook internationaal weer op het hoogste niveau te kunnen meedraaien zodat de piloten van nu in de voetsporen kunnen treden van meervoudig wereld-kampioenen Cees van der Velden en Johan Coenradi.